No products in the cart.

Mindful Parenting

Zo plak je minder snel etiketten op je tweeling

Tweelingmama Charlotte weet als geen ander dat tweelingen continu met elkaar worden vergeleken. Ze deelt daarom een oefening, die je helpt om minder snel etiketten te plakken op je tweeling.

Tweelingmama en mindful parenting coach Charlotte le Conge Kleyn lanceerde onlangs haar eerste online cursus Mindful Parenting. Om dat te vieren, deelt deze moeder van vier jongens de onderstaande oefening. Ze voert deze opdracht ook dagelijks uit bij haar eeneiige tweeling.  

,,Het is een opdracht uit module 2, de Beginner’s mind. Deze module gaat erover dat je als ouder vaak onbewust etiketten op je kind(eren) plakt. En zeker tweelingen worden continu met elkaar vergeleken. Door gezinsleden, maar ook door familie en zelfs voorbijgangers: ‘Hij is vrolijker, grappiger, knuffeliger, ondeugender etc. dan de ander’. Soms ook om moe van te worden als tweelingmoeder. 

Vergelijken is normaal

Onbewust doen we dit vaak zelf ook met onze kinderen. Geboortevolgorde kan hierin een belangrijke rol spelen, maar wat ook kan is dat er sprake was van een moeilijkere start bij de geboorte of misschien wel van een diagnose.

Het is normaal om je kinderen met elkaar te vergelijken, maar soms kunnen we te sterk in onze eigen etiketten gaan geloven. Daardoor geven we geen van beide kinderen de ruimte om te zijn zoals ze echt zijn en om zichzelf te kunnen ontwikkelen. We besteden meer aandacht aan het gedrag dat past bij het label en zien het gedrag wat niet past bij het label over het hoofd.

Het probleemkind

Sommige kinderen gaan zich ook identificeren met hun diagnose. Of je hebt kinderen die geleerd hebben zich lastig te gedragen, omdat ze dan (meer) aandacht krijgen en het past bij hun beeld van het ‘probleemkind’.

Het is gebleken dat we heel makkelijk vast komen te zitten in de opvattingen die we hebben over onze kinderen. Maar omdat een kind zich voortdurend ontwikkelt, verandert de relatie die je hebt met je kind ook continu. 

Om te voorkomen dat je op die momenten blijft vasthouden aan oordelen die je over je kind hebt – en dat kan zowel positief als negatief zijn – leer ik je in de tweede module van de online cursus om bewust te worden van dit soort etiketten en oordelen. Je gaat leren om weer met een beginner’s mind naar je kind te kijken. Door met een beginner’s mind naar je kind te kijken, voorkom je dat het kind zich met de ‘problemen’ of het etiket gaat identificeren

Een oefening die je hierbij kan helpen:

Observeer ieder kind afzonderlijk met al je zintuigen zo’n 5 minuten met volledige aandacht. Alsof je jouw kind nog nooit eerder hebt gezien. Kies hiervoor een moment waarop je kind het niet merkt dat je naar hem of haar kijkt. Dat kan dus ook zijn wanneer je kind met iets bezig is, slaapt of misschien wel een filmpje aan het kijken is.

Eigen karakters

We willen loskomen van alle oordelen die je onbewust op je kind plakt. En van de neiging om alleen maar te vergelijken en te zien wat je verwacht. Door deze oefening te doen, kunnen we worden verrast door wat we zien.

Herhaal deze oefening zo vaak je maar wilt, al is het maar heel even. Deze oefening dwingt mij telkens weer om ‘de tweeling’ niet altijd als één te zien. Maar ook als twee individuen met hun eigen karakters.”

Wil je meer weten over de cursus Mindful Parenting van Charlotte? Check dan haar website www.mindfulparenting.nl.

Foto: @flowerbythemoonphotography

De online publicatie lees je hier:
Link