No products in the cart.

Kindermeditaties

Deze kindermeditaties heb ik geschreven voor mijn eigen kinderen voor het slapen gaan. Het zijn korte meditaties in verhaalvorm waarbij kinderen kennis maken met het observeren van gedachten, emoties, bewustwording van hun lichaam en hun ademhaling.

Deze meditaties kunnen je kind helpen om rustig te worden, prikkels te verwerken, beter te kunnen concentreren,  gevoelens te leren begrijpen en om fijn te gaan slapen. Maar bovenal is het ook heerlijk voor jezelf om deze meditatie samen met je kind te doen. Want hoe vaak hoor jezelf zeggen ik heb geen tijd om te mediteren? Of leggen we ons kind gehaast in bed? Deze meditaties zijn dus ook een cadeautje voor jezelf en maakt het creëren van jouw meditatiemoment wel heel gemakkelijk.

Het meditatiepakket:

Kinderen zijn van nature in het hier-en-nu, nieuwsgierig en onderzoekend. Maar net als volwassenen hebben kinderen het tegenwoordig ontzettend druk. Druk op school, thuis binnen het gezin, met huiswerk, sport en sociale activiteiten. Ze zijn hierdoor sneller moe, afgeleid en onrustig. Kinderen worden al groot voordat ze echt klein zijn geweest.
Met deze meditaties leren kinderen hun aandacht te richten en wordt er een beroep gedaan op hun creatieve brein. Ook ‘mentale spierkracht’ komt aan bod met thema’s zoals zelfcompassie, liefde, relaties met anderen en de wereld. Hoe ga je om met emoties en gedachten?
En natuurlijk wordt er in iedere meditatie aandacht besteed aan ontspanning, zowel lichamelijk als mentaal. Mediteren is iets wat wij vaak pas op oudere leeftijd ontdekken, leren of weer oppakken, maar met deze meditaties maak je deze prachtige tool voor kinderen vanzelfsprekend, want ‘jong geleerd is oud gedaan’.

Inhoud:

  • Het meditatiepakket bevat 5 kindermeditaties.
  • Na aankoop heb je direct toegang tot de 5 kindermeditaties via jouw account. Je logt in, gaat naar het menu en je vindt de meditaties onder ‘bekijk cursussen’.

Pakket I:

  • De Schildpad: kennismaking met de ‘Ujjayi-ademhaling’, ontspannen door middel van de ademhaling, het verwerken van de dag, gedachten en gevoelens.
  • Het Paard: Het observeren van de ademhaling, Yoga Nidra en visualisatie.
  • Zonnebaden: Yoga Nidra, bewustwording van lichaam en ademhaling. 
  • De Aap: Kennismaking met ‘the Monkey Mind’ en het leren observeren van gedachten/mindfulness.
  • Wolken: Leren over emoties en het observeren van gevoelens en gedachten.

Pakket II:

  • De Leeuw: Dit is een staande meditatie voor meer kracht en zelfvertrouwen. Het leert je kind de adem te gebruiken op spannende momenten.
  • De Giraffe: De welbekende ‘metta’/vriendelijkheids-meditatie uit de Mindfulness, maar dan herschreven voor kinderen. Het cultiveren van compassie en liefde voor jezelf en anderen komt in deze meditatie aan bod.
  • De Uil: Een meditatie waarin wordt geoefend met de thema’s aandacht, rust en stilte met daarbij een oefening voor de nek.
  • De Engel: Met behulp van jouw beschermengel worden thema’s als gedachten, gevoelens en het hebben van een hartenwens belicht.
  • Hoe was jouw dag vandaag?: Dit is een meditatie voor het slapen gaan, om de dag te verwerken en om vanuit het hoofd weer in het lichaam te zakken. Er wordt een oefening gedaan waarbij je het lichaam eerst aanspant om het vervolgens volledig te kunnen ontspannen.

Pakket III:

  • De Beer: Dit is een meditatie voor het slapen gaan waarin kennismaking met de ‘Ujjayi-ademhaling’ is verwerkt. Ontspanning met behulp van de ademhaling staat centraal.
  • De Boom: Een staande meditatie voor meer kracht en zelfvertrouwen.
  • De Eenhoorn: In deze meditatie gaat het over hoe je kunt omgaan met vervelende gevoelens en gedachtes. Daarbij wordt het thema zelfcompassie behandeld. Een groot thema maar dat kan met de magie van de eenhoorn.
  • De Vogel: Deze meditatie bevat een ademhalingsoefening voor kinderen. Daarnaast staat het ontspannen van het lichaam met behulp van de ademhaling centraal.
  • Jouw dromen worden werkelijkheid: Iets wat tegenwoordig heel populair is onder volwassenen, leren kinderen met behulp van deze meditatie. Kinderen maken in deze meditatie kennis met ‘manifesteren’.

Voordelen voor je kind:

  • Naar bed gaan wordt leuk;
  • Kinderen slapen rustiger
  • Het helpt bij prikkelverwerking; 
  • Meer zelfvertrouwen;
  • Het beter leren begrijpen van gedachten en gevoelens;
  • Kinderen worden creatief en fantasierijk;
  • Het helpt je kind beter te kunnen concentreren en traint de ‘aandachtsspier’;
  • Het geeft meer weerbaarheid bij spannende gebeurtenissen;
  • Het geef een gevoel van rust, geborgenheid en genegenheid.

Voordelen voor jou als ouder:

  • Het is een prachtige activiteit voor ouder en kind. Ouders krijgen de kans om zich samen met hun kind(eren) te ontspannen;
  • Jouw meditatiemoment wordt makkelijker gecreëerd; 
  • Het levert minder stress op voor jou als ouder bij het naar bed brengen van je kind/de kinderen;
  • Het versterkt de band tussen ouder en kind, het levert prachtige gesprekken op. 

Voor wie?

  • De meditaties zijn (afhankelijk van de interesse van jouw kind) geschikt voor een leeftijd van 3 t/m 12 jaar. 
  • Leg de lat niet te hoog. (met name hele jonge) Kinderen praten, raken afgeleid of vallen tijdens de meditatie in een diepe slaap. Geniet van dat moment samen met je kind(eren), ze halen er vaak nog meer uit dan we denken.

Wil je ook samen met je kind mediteren?